Morgenmaden kikser fuldstændig

23. april 2008

Alder:
8 mdr.

Morgenmaden kikser fuldstændig

Hej Helen,

Så var vi ellers kommet ind i en rigtig god rytme, hvor vi fulgte din kostplan for 7 måneder gamle børn. Men de sidste 14 dage er morgenmaden gået helt i kage. De er simpelhen ikke sultne nok til havregrød om morgenen.

Vores dag ser således ud:

8.00: Havregrød (kikser totalt, de tager højst 2-3 skefulde hver og resten er en kamp), vand af kop (kun den ene dreng vil drikke af kop, den anden nægter)
9.15/9.30: Frugt og brødhapser med smør/figenpålæg. Her spiser begge børn rigtig godt. Vand af kop.
9.45-11.15/11.30: Sover formiddagslur.
11.30-12.00: Leger
12.00: Frokost, grøntsager og kød i mos, brødhapser med forskelligt pålæg, vand af kop. Spiser rigtig godt af hapserne, knap så godt af mosen.
13.45: Flaske med mme, 150 ml.
14.15-16.00: Sover eftermiddagslur.
16.00: Flerkornsgrød/fuldkornsgrød/øllebrød/banan med mælk. Spiser som regel godt.
18.00: Grøntsager og kød i mos, frugt til dessert. Meget ...

Annonce

... blandet hvor godt de spiser, sommetider godt, andre gange meget sparsomt.
19.45: Flaske med mme, 150-200 ml.
Alt mellem 01.00 og 04.00: Flaske med mme, 150 ml.
Morgen 6.00: Flaske med mme 0-100 ml (alt efter deres humør).

Vi har forsøgt at kun give dem 100 ml mme i løbet af natten, så de ikke er mætte af mælk om morgenen, men det ændrer ikke på appetitten ved morgenmaden. Vi har også forsøgt at give dem flasken kl. midnat, men de nægter at tage af flasken, før de selv vågner og er sultne. Og det bliver efterhånden senere og senere på natten, efterhånden som de begynder at sove længere og længere stræk om natten. Omvendt tror jeg ikke, at de helt kan undvære flaske om natten, for så får de ikke nok mælk, og så vil de ikke kunne sove videre.

Vi prøver også med frugtmos på morgengrøden, men uden resultat.

Har du nogen forslag? Drengene er 8 måneder gamle præcis i dag og vejer hhv. 8,4 og 9 kg.

Tak!

Tvillingemoren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.